tisdag 20 oktober 2009

19. Bokvänskap


Är en ivrig biblioteksbesökare...
Njuter då jag får hålla en ny bok
i handen. Känna att den är alldeles
ny och obläddrad. Tänk vilken lyx
att gratis få låna böcker, tidningar,
skivor, filmer osv! Har själv jobbat
som bibliotekarie ett par somrar för
hundra år sen. Jag vill att det ska
vara knäpptyst i ett bibliotek, tycker
att det hör till allmänbildningen. Har
jag fel? Blir lite ledsen (vill inte säga
irriterad) om någon för mycket oljud.
Jag har faktiskt lånekort till fem olika
bibliotek. I går lånade jag bl a en ganska
ny bok: Barns tankar om vänskap.

Lite smakprov ur den ljuvliga boken:
Man kan mycket väl vara
vän med en som är 50 om
man själv exempelvis är 51.
Jakob 8 år
Att bli sviken är när ens bästis
berättar en hemlighet för nån
som inte kan behålla den.
Maria 8 år
Att bli sviken är om man har gått
upp på ett berg och den andra bara
ligger nedanför berget och slöar.
Emil 7 år
Ensamhet är när man tror
att man inte kan tycka om
varandra, men mycket väl
skulle kunna göra det.
Jonas 7 år
En vänskap kan vara hela livet.
Det har jag själv upplevt.
Tobias 8 år

7 kommentarer:

  1. Jag tycker också om att besöka bibliotek och kan ligga och läsa hela nätter, då jag hittar en riktigt bra bok.. Nu skall vi leka frissa här.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Vem ska vara frissa?
    Jag sku också behöva frissas till!
    Nödvändigt!
    Ha en skön kväll ni också!

    SvaraRadera
  3. Ojoj, böcker är det bästa som finns! Finns inget bättre än att läsa en riktigt bra bok oh bara läsa och läsa och läsa... /Erika

    SvaraRadera
  4. Myös minä olen aina ollut kirjojen suurkuluttaja, aina on läjä kirjoja yöpöydällä!Ja muuallakin..;) Lukemista ei voita mikään! Yritin muistella yhtä runoa, joka meni suunnilleen näin: Jos jälleensyntymän hetkellä saamme valita itse olomuotomme, niin toivon syntyväni kirjaksi kirjastoon; nautin jo etukäteen niistä lukuisten käsiparien hyväilyistä....Tämä vain hatarana muistikuvana alkuperäisestä runosta:)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Seikku:
    Kauniita sanoja, mutten uskoisi sellaisena hetkenä toivovani muuttua kirjaksi :) Toki ymmärrän mitä runoilija tarkoitti.
    Kirjojen joukossa minulla on nyt aika paljon askartelukirjoja, on niin halu askarrella... ommella, kutoa, maalata...
    Hyvää illanjatkoa!

    SvaraRadera
  7. Erika:
    Att inviga de små i läsandets konst är också bland det bästa som finns, ska du få se!
    Tack ska du ha för intitt!
    (Bara för att jag satte dit ditt namn i efterskott så kom det "Det här inlägget... osv". Om du inte visste det från förr och ryktet inte spridit sej ända dit, så vet du ju nu att jag är en riktig hejare på dator!)

    SvaraRadera