fredag 2 juli 2010

179. Det gäller att hålla sej flytande!

Vi har fått inbjudan till bröllop. Vigseln ska ske på en brygga och detta berättade jag åt lilla prinsessan. Hon sa: På en brygga? Tänk om de ramlar i vattnet? Efter en stunds funderande sa hon: Men de e ju nog ganska roligt att simma!
Så mycket klokt det finns i dessa tankar. Ju mer jag tänker på det. Vi kan ramla i vattnet emellanåt, men det kan finnas en glädje i själva simmandet också. Så länge vi plaskar omkring och försöker komma tillbaks upp på "bryggan" händer ju en massa positivt samtidigt. Det gäller bara att hålla ögonen öppna! Frimodigt, med öppet sinne!
En liten treåring får sin mormor att bli väldigt filosoferande och djup...

3 kommentarer:

  1. Det är precis som jag brukar säga; det är i sandlådan de stora frågorna blir lösta. Barn är många gånger omedvetet mycket klokare än vad vi vuxna är.
    Ha det bra Princessmormor! Och simma lugnt!

    SvaraRadera
  2. Princessmormor känner jag mig också som emellanåt. "Gubben" och jag har ju hand om mina två tonårsbarnbarn vilka är två tjejer.
    2 veckor nu på semestern har jag dessutom lovat att mitt minsta barnbarn (tjej på 6 år) ska få följa med oss till Jämtland i två veckor.
    Varför lär jag mig aldrig att säga nej.
    Men nånstans vill jag ju ha dom omkring mig också.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Så härligt sagt av barnbarnet:)
    Barn är så befriande i sina funderingar.
    Trevlig helg/Annika

    SvaraRadera