söndag 17 maj 2015

Du lurade mig!!!

Ranya är inte lika glad som vanligt. Syns det??? Jo, det tycker jag nog, Ranya är inte glad åt mig. Hon är jättebesviken. Men inte visste jag vad jag skulle ta mig till...Jag narras aldrig, luras inte heller. Det går liksom inte och jag förstår hennes besvikelse. Så här hände det sig i dag: Jag skulle till gymmet i stan, kl. 15.00 var den överenskomna tiden. Klar att fara i väg i god tid, ensam hemma var jag och Ranya ute på gården. Det gällde BARA att få in henne. Försökte med kommando, bestämdhet, lirkande, men nej hon hade bestämt sig, låg tung och ovillig längst borta vid staketet. Blundade och sneglade ibland under ögonlocken. Fick henne till trappan. Sedan stopp. Nåja, lax på tub, det älskar hon. NEJ, inte alls! Småsmå korvbitar i en lång rad, ända till dörren... NEJ! Lax på knäckebröd? NEEEJJJ. Klockan tickade och jag var nästan redo att stanna hemma. Placerade en lång rad med godsaker från trappan in i huset, men vår Ranya är inte dum. Till slut tog jag till ett fult trick. Med kopplet i handen och kommando Sitt! och Ranya satte sig så vackert (hon trodde förstås att vi skulle på promenad) och Vips på med kopplet och så drog jag in henne i huset. Hon fick förstås äta upp godsakerna och jag lovade vara hemma efter knappt två timmar. Under tiden fick hon lyssna på vacker musik och Herr Husse kom ju efter en kvart. Men besviken är hon! 


Det kommer att ta sin tid innan hon litar på mig igen. I morgon bitti ska det bli en extra tidig morgonpromenad. Det har jag lovat henne, för jag kom bara tio minuter för sent till gympasset. Svettig redan innan det började!


4 kommentarer:

  1. Jag gissar nog att Ranya litar på dig. Hon känner dig och det var därför hon inte lät sig luras av
    godbitar. Antagligen var det ett nytt knep detta med halsbandet och sitt...nu vet hon att kanske blir lurad igen någon gång. Och visst ser hon småförbenad ut, men det är ju ändå matte som ska bestämma och inte hon eller hur?
    Ha det bra på alla sätt och vis!

    SvaraRadera
  2. Alla sätt är bra utom ... :) Jag minns också hur jag försökte "lura" vår hund men han var heller inte lättlurad. Texas hatade verkligen att bli ensam kvar hemma när flocken försvann. Jag önskar dig en fin vecka. Kram Bosse

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog att det är både glömt och förlåtet vid det här laget! Men hon är inte dum, Ranya, hon förstod precis vad du ville...
    Hoppas att morgonpromenaden blev lyckad för er båda!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Fast hon fick ju gott när ni kom in. Och vacker musik också :) Du är bra snäll och go med din hund och det vet hon också :)

    kram Ann-Louise

    SvaraRadera