torsdag 30 mars 2017

Gäsp!

Min bästa tid på året är nu. Mars, april, förväntan inför sommaren. Det är som med Nalle Puh och honungsburken. Den är allra bäst orörd, snålvattnet rinner, strax innan Puh slevar i sig den goda honungen. Förstås är den jättegod! Jag vill i år hinna med våren, ta in den så mycket jag kan, med alla sinnen. 

Det blev lite bakfram med sommartiden för mig, har igen börjat stiga upp femsextiden, det betyder ju fyrafem "med riktiga tiden". Jag måste försöka dra ut på kvällen, men är trött nu vid elva, så detta inlägg är ganska osammanhängande.  



Mormor har rynkor och smittande skratt. (nåja, det första stämmer ganska bra)
Hon älskar att leka med oss. (japp, finns inget bättre)
Frågar vi något, så nickar hon glatt
för hon kan inte säga nej. (exakt så är det)
När mormor är barnvakt blir vi ibland
prinsar och prinsessor med blänkande svärd. (och mycket annat)
Vi söker en guldpeng i drakarnas land
och farorna kantar vår färd. 
(eller pysslar, kurragömmar, läser, sjunger)
Men just som en drake skall anfalla oss
och vi hittat den gyllene pengen
kommer vår mamma tillbaka förstås
och bråkar om smulor i sängen. 
(eller utbrister: Oj, vad ni har råddat!)
(och vi städar, i flygande fläng,
för att mormor så säger :)

3 kommentarer:

  1. Mina favoritmånader är maj och september - så lagom varmt och naturen är som bäst! Men jag njuter nu också, för, som du säger, nu har vi allt det fina framför oss!
    Vilka tänkvärda ord om mormorskapet, känner igen det så väl!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Våren betyder så mycket liv, igen. En fin tid med ljuset, solen och allt som spirar. Ibland gör det nästan ont i själen av allt det fina.
    Idag ligger diset tjockt över oss här, igår sken solen. Det är som det ska.
    Fina ord om mormor och smittande skratt. Så där är det ju med oss mormödrar som aldrig slutar leka. Tack och lov för det!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg! Jag har tydligen ändrat min tid två timmar, för jag lägger mig ännu tidigare än jag ska och vaknar onödigt tidigt! Konstigt att det gick så lätt?!?

    Hoppas du har en mysig helg med små eller stora prinsar och prinsessor!

    SvaraRadera