måndag 17 oktober 2011

496. Adjö alla sommarens blommor...

De sista blommorna plockade jag in i dag och alla grytor och blomlådor tömdes. Jag älskar att använda passiv verbform. Då behöver jag inte vara så exakt med vem som gjorde vad :) Faktiskt tog vi tillvara lite blomfrön också. Alla fönster är tvättade, från alla håll!
"Adjö, alla sommar´ns blommor,
som lyser i sommarsol.
Adjö, alla sommar´ns hagar,
med prästkrage och viol.
Du sköna, gröna sommaräng,
nu går du snart i vintersäng."

En fin sång! Den tredje versen slutar med "nu stiger du ur vintersäng". :)

10 kommentarer:

  1. Ja, man får nog vara nöjd med det som det är:). Orkar inte annat heller,egentligen.

    Och du som har alla fönster tvättade, mon dieu! Så duktiga ni har varit idag!
    Hoppas att ni kommer på att den ena kan hålla i maskinen och den andra kan hälla i grädden. Lycka till med vispandet! Njuuut!

    kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Lisbet!
    Tack för hälsningen!
    Jag har hållit kurs i MI minst tio år, men inte de senaste fem, tyckte det blev jobbigt!
    Ville hinna mera på egen hand och elevantalet minskade också :)
    Men, men ... man vet ju aldrig ...
    Ha en fin vecka! V.

    SvaraRadera
  3. Ojoj, alla fönstren tvättade. Kan du inte komma hit och ta mina också=))
    Fin visa den där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. hejsan
    ja nu är det bara att invänta den låååånga vintern..usch!!!
    men som tur är tar den ju nångång slut ialla fall...
    vad kul att se lite av dina alla stickprojekt, du är som mig du har lite av varje på gång.
    jättefina sockor du lottar ut
    kram på dig
    lola

    SvaraRadera
  5. Borde också göra allt det där... Men här öser regnet ner idag - en bra ursäkt, eller hur?

    SvaraRadera
  6. Hejsan Lisbet !

    Det har inte jag gjort ännu.
    Blomlådan står på golvet sedan sista regnet som dränkte den.Där blommar för fullt violerna och krassen.Nya små violskott finns i massor.Ska ta in den.Nänns inte låta allt bara dö i kylan.
    Petunian har förfrysta bladverk men blommar än och likaså pellisarna.
    Får väl knipsa av några skott från pellisarna och sätta i vatten.Tulipanpelargoner fick av en kär vän och f.d. granne.Varje kostade 115:- styck.
    Fick en dyr orkidé men den vattnade jag ihjäl.

    Trevlig Tisdag ! Kram Mi

    SvaraRadera
  7. Nu tar stormen det sista som är kvar från sommaren. Hoppas vi snart får stiga ur vintersängen igen:)

    SvaraRadera
  8. Hej ! vad skoj att du vill vara med om min utlottning !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  9. Ett sista farväl till sommaren för här viner höstvindarna i knutarna, mörkt och kulet.

    SvaraRadera
  10. Hm...fönster? Måste man tvätta dom ;) Det slutar med att jag står där när advent närmar sig...brrr

    Ha det bra!
    Kram Carro

    SvaraRadera