torsdag 6 september 2018

Per aspera ad astra!


Har jag berättat att jag läst latin? I tre år gjorde jag det. Brukar dock inte prata det språket speciellt ofta 😅 Nej, det gör ju ingen. Men i många språk känner jag igen vissa ord. En väninna, som också studerade latin, och jag brukar slänga latin åt varandra. Vi var den sista klassen som fick förmånen att vara latinare.

En del ord och fraser finns kvar i minnet: Festina lente! Etiam tu Brute, mi fili! Carpe diem! Volvo. Vade me cum! Nihil impossible est. Mens sana in corpore sano! (Det sista blev på finska Mene saunaan kun kroppasi sanoo! skämt)


Fides spes caritas,
maior autem horum est caritas!


Nu ska jag fortsätta lyssna på partiledardebatten. Valet i Sverige blir spännande.

Och vädret fortsätter vara vackert. Kyligare nätter, nu plus åtta.




1 kommentar:

  1. Jaså du är latinare! Själv gick jag reallinjen, matematisk gren, så långt från latinlinjen man kunde komma! Men jag gillar språk och valde till franskan...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera