måndag 14 oktober 2019

Hösten är kommen ...

... hör stormarna gny ...
Inga stormar här ännu, men den sången hörde till "menyn" under folkskoltiden, minns den speciellt från trean och fyran. Den lärare jag då hade i musik, ämnet hette Sång, gav oss elever en sångskatt som jag varit mycket tacksam för. I ettan och tvåan hette ämnet Sång och lek, oj oj, det var samma sak med Vivi, lärarinnan. Sång och rörelse, jag minns de härliga stunderna! Jag har under min lärargärning strävat till att ge "barna mina" grunden till en sångskatt. Tralalalaaalla ... vinden blåser kyligt redan, sommarn lider mot sitt slut, jag går ofta ner till stranden och på bryggan går jag ut ...


Vet inte hur tankarna flög iväg så långt bakåt denna måndagsmorgon. Kanske då jag sökte ett speciellt foto och hittade detta, hehe. Jag bland några tomtar (Tyynelän tontut) i somras. Så koncentrerad med kameran, märkte inte spegeln, eller såg jag tomtemor?

Nu ny vecka på gång! Hoppas den blir minnesvärd och bra.

2 kommentarer:

  1. Fint foto Lisbet! Du är ju som en tomtemor bland tomtarna, men lite mera rivig kanske? Mycket glöd i tomtemor!
    Ha en fin höstmåndag! Kram

    SvaraRadera
  2. Barndomens sånger - ja, visst minns man dom! Sångerna från senare i livet kan vara helt borta ut hjärnan, men barndoms-sångerna, dom sitter där! Och dom sjöng jag för mina barn. Och gjorde en sångbok med bokmärken, som illustrationer till tvillingbarnbarnen med sånger jag sjöng för deras mamma...
    Vilken jättesöt tomtemor med alla sina små tomtenissar!
    Kramar från Monica

    SvaraRadera