torsdag 1 maj 2014

Glada Vappen!



Glada vappen är felaktig svenska, det vet jag! Det finns så mycket som är fel om man vill börja leta efter sådant. En gång i året hälsar jag Glada Vappen! 

Ingen klagovisa, utan en liten berättelse: Jag har varit i oskick ända sedan långfredagen. Alla möjliga baciller landat på mig, i tur och ordning. Släpade mig (körde) till mitt sista fullmäktigemöte (torsdag - fredag) och hade trott att jag skulle delta i en jubileumsmiddag på kvällen. Hög feber satte stopp för den tanken. Bestämde mig för att kurera mig med sömn på hotellrummet i stället. Duschade och flög sedan omkull (nästan grasiöst) på parketten. Landningen slutade med att huvudet slog i nattduksbordet. Att jag skulle dö hann jag tänka innan det. Inget brutet, tack och lov. Ledbandssträckningar och bulor och värk, spjälad hand. Snuvig och hostig fortfarande. Har klarat av att jobba, men nu är det ledighet till måndagen. Skönt det.

4 kommentarer:

  1. Nej men vojnejvojnejvoj Lisbet! Allt håller du på med också! Så skönt att du klarade ditt graciösa fall och inte tappade huvudet på kuppen. Det skulle inte alls har varit roligt. Jag är glad att du är hela du, livet är så himla huvudlöst ändå, så det skulle bara ha blivit för mycket. Så skönt att du är på gång igen. Vi diskuterade just glada vappen här. Också hos oss på Åland blir det allt vanligare att säga Glada Vappen istället för Trevlig Valborg som var vanligt när jag växte upp.
    Det lär vara ett blandspråk som har uppkommit i studentiosa sammanhang när de finskspråkiga hälsa de svenskspråkiga studenterna med ett Glada Vappen.
    Sköt om dig, gå stadigt och håll huvudet högt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men herregud, det var dramatik så räcker och blir över!!! Vad jag är glad, att du verkar vara på bättringsvägen i alla fall! Du får försöka ta det lite lugnare...
    Förstod av överstående kommentar, att Glada Vappen är en Valborgshälsning, inget jag hört förut, trots att vi bott i studentstaden Lund och trots att jag jobbat på universitetet där i 37 (!) år!
    men det låter mysigt, mycket roligare än Trevlig Valborg!
    Ha det nu så gott och krya på dig!
    Vårkram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilket äventyr du varit med om. Många motgångar. Ändå tur i oturen. Det kunde blivit värre. Krya på dig. Glada Vappen var ett bra namn. Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Nej men!! Det är ju livsfarligt att halka, ramla och dratta omkull!! Jag gjorde det för två veckor sedan ungefär. Fy vad jag gjorde mig illa. Det var nog den värsta gången. Inget brutet men ryggslutet, svanskotan fick sig en ordentlig smäll så jag har känt mig nära på invalid.. Och så får man ju ont överallt som det sliter till i kroppen. Nu tar du det lugnt och stilla!! Ta hand om dig!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera