måndag 19 november 2018

Kafé bjöd jag mig på.

Jag har alltid tyckt att det är något speciellt med den 19 november. Varför då? En helt vanlig nittonde november... Men jag har namnsdag, hehe. Min mor har alltid haft en otrolig koll på allas namnsdagar och visst ringde hon och grattade mig i morse! 

Dagen flög i väg med allt möjligt hit och dit och strax innan det blev mörkt hann jag med att bestiga vårt "fjäll" här i kommunen och samla ihop fönsterlav, tall- och grankvistar. Inspirationen börjar flöda, få se vad det blir.

Jag flög iväg till stora blomstergården under tiden Tilde var på två pianolektioner. Hade med mig en blomlåda som var trasig, fick idéer om hur fixa den. Inhandlade diverse attiraljer och för en stund sedan då jag kom hem fanns förstås inte blomlådan någonstans. Tömt bilen och det var bara att konstatera att den glömts på biltaket, eller ja jag vet inte. Nåja, denna glada vecka är jag ju så innerligt lycklig över att gästa blomstergården på nytt.

 Tillsammans med Tilde blev det kafébesök. Hon firade min namnsdag med ostsemla och bakelse. 
Jag väljer alltid räksmörgås om det finns. Och förstås valde vi ett bord med en vacker ros.

3 kommentarer:

  1. Ett försenat: Grattis på namnsdagen! Själv heter jag Monica Elisabet, så jag har faktiskt också namnsdag idag och precis som din mamma , så kom min mamma alltid ihåg min namnsdag och ringde och grattade: Min äldsta dotter och dotterdotter heter båda Elisabet som andranamn, så dom har jag grattat idag!
    Så mysigt för dig att fira din dag med äldsta barnbarnet! Och räkmacka...
    Kram till dig!
    Monica

    SvaraRadera
  2. Grattis Lisbet, om än en dag för sent, men bättre sent än aldrig heter det ju. Jag har också namnsdag snart, den 25 november men faktum är att det bara är jag själv som kommer ihåg den nu för tiden. När föräldrarna levde och alla i deras generation fanns, när svärmor levde så blev jag alltid ihågkommen för Karin, men nu ? Nej, tiden har förändrats och de yngre förmågorna kommer inte ihåg namnsdagar alls här. Det är nog vi i vår ålder som firar. En fin tradition har det varit, lite chosefri och innerlig. Jag tyckte om namnsdagsfirandet men självklart så går det bra ändå. Det gör mig glad att du håller i din dag på rätt sätt. Räksmörgås...oj, jag måste nog fira min dag på söndag med en sådan jag också. Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis Libeth dagen efter och så kom jag på att jag med hade namnsdag i går, Elisabeth så då "hänger jag med" på ditt firande, med ros på bordet och gärna en räkmacka!
    Fjällbestigning minsann, ja vad gör en inte för lav och mossa o annat i höjden så en kan få juldekorera :-)

    SvaraRadera