lördag 20 april 2019

En solig påsklördag var det i år.

Påskhäxorna var sena i år. De brukar komma vandrande redan vid nio. De första anlände först vid elvatiden, jag hann redan tänka att den trevliga traditionen kanske håller på att försvinna, men nej tack och lov! Med jämna mellanrum hördes försiktiga knackningar på dörren, inga hårda bultanden. Godiset hade jag lyckats spara och kunde dela ut, hehe.

Mitt påskgräs skymtar bakom påskliljorna... Jättefint tycker jag själv.

Denna fina påskhare har hängt med i många år. Fick den av A-C, en tidigare arbetskamrat, som är en hejare på att virka. Haren skulle jag, lärarinnan, ha som bokmärke. Och det har jag fortfarande, men till påsken får den komma fram och kika omkring. 



Theo och hans far knackade också på dörren senare på dan.
Mormor! Vi tänkte om vi skulle få byta till sommardäck på din bil??? 

Ja, vad svarade jag? Joooo, det får ni! Sedan var bilen borta i flera timmar...
... och kom tillbaka med nya sommarskor och dessutom glänsande och fin. 
Nu somnar denna dam sittande. Varifrån kommer denna trötthet? Kan ej förstå.

GLAD PÅSK!

3 kommentarer:

  1. Här kommer påskkäringarna på torsdagen, men då var vi borta, så jag vet inte om någon knackade på...
    Så mysigt när det kommer en liten gosse och vill hjälpa mormor!
    Idag har vi haft huset fullt, så här är också en dam, som nästan somnar sittande...
    Kram till dig!
    Monica

    SvaraRadera
  2. Som Monica skriver här, hit kommer påskkärringarna på torsdagen - men det är tydligen olika beroende på var i Sverige man bor! I vissa delar kommer de på lördagen, det kanske är när de är på hemväg från Blåkulla och inte på väg dit?
    Fina påskbilder, ibland gillar även jag den gula färgen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Här har påskkärringarna ingen ordning alls. För två år sedan kom de på långfredagen och det tyckte förstås den här gamla människan att var snudd på för mycket men godis fick de. I fjol kom de inte alls och i år kom de på lördagen men utan att klä ut sig. En cyklade fram till trappan, två kom med varsin korg...Börjar tycka att det borde ges kurser i hur påskkärringar ska bete sig. Men godis fick de och vi fick en fin teckning med Glad Påsk. Så lite ordning var det i alla fall. Grattis till nyfrissad bil och sommartossorna. kram

    SvaraRadera