onsdag 28 november 2018

Spånor och pepparkakor.

Spånor i blöt. Pysslade med sådant i lördags.
 För kort stund i blöt, de var lite lockiga.
Borde ha fotat resultatet, men glömde helt bort.
 Roligt att pyssla. Fortsatte med spånorna i skolan i går.


Minns inte när jag bakat pepparkakor senast. I frysen fanns ett par
gamla degar, bästföredatum höll på att gå ut. Tilde och jag bakade
som vid löpande band. Effektivt och snabbt gick det.
 Goda var de. Alltför.

I söndags var det så dags för Barnfesten. Mormor fick ha alla fyra
barnbarn med sig. Vi fick se på teater, gymnastik, sjunga allsånger, 
dansa ringlekar, köpa lotter, hantverk, meta, lyckohjul osv. 
Här var det paus i programmet. Vi hittade en ledig bänk, det var fullt i kaféet.
Pustade ut. Saft och pepparkakor. Maya hade med sig egen päronlåda. 
Inga kex åt henne säger föräldrarna och det respekterar jag förstås. 
Trots att det kan vara frestande ibland.
Det var en mycket fin Barnfest, på barnens nivå!
All vinst går till välgörande ändamål. 
Efter julen börjar förberedelserna för nästa års fest.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Något annat ord finns inte för allt trevligt du har för dig tillsammans med dina barnbarn och i skolan också förstås. Fortsätt så!
    Här står det pepparkaksdeg på min agenda idag. Bakar ut gör jag någon annan dag när andan faller på. Mina barnbarn är spridda för vindarna just nu, den ena på Cypern och den andra i Stockholm. Men mitt i allt så kommer den yngsta av dem över någon helg och då ska det bakas pepparkakor.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Finns ju inget bättre än att få spendera tid och göra något tillsammans med sina barnbarn! Och så kul att göra spånkorgar!
    Vårt pepparkaksbakande går också på löpande band:Maken skär, jag lägger på plåten och Vivi (äldsta dottern) sätter in och tar ut ur ugnen. Såå mysigt, vi står och pratar och småäter lite deg och den goda doften sprider sig!
    Plusgrader, duggregn och blåsigt här idag. Men nästan ingen huvudvärk - underbart!
    Kram, Monica

    SvaraRadera